Butterkaka med vaniljfyllning



1 st

75 g smör
2½ dl gräddmjölk
½ pkt jäst
½ dl socker
¼ tsk salt
ca 7 dl vetemjöl

Fyllning
4 dl mjölk
1 dl marsanpulver

Pensling
1 ägg
pärlsocker

Smula ner jästen i degbunken.
Smält smöret och häll i mjölken, låt blandningen kallna något.
Häll mjölkblandningen över jästen och rör om.
Tillsätt socker, salt och vetemjöl.
Knåda ordentligt 10 min i maskin.
Låt degen jäsa i bunken med en bakduk över i ca 30 min.

Passa på att röra ihop ingredienserna till fyllningen medans degen jäser.
Låt vaniljfyllningen stå i kylskåpet minst 5 min innan den breds på.

Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
Dela degen i två delar.
Kavla ut varje del till en avlång kaka.
Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka och rulla ihop till en rulle.
Skär varje rulle i 10 bitar och lägg dem i en springform, ca 25 cm i diameter med snittytan uppåt.
Packa bullarna tätt.
Blir det några bullar över, lägg dem i bullformar.
Låt butterkakan och eventuella bullar jäsa i 40 min under bakduk.

Eventuella bullar: Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö pärlsocker över.
Grädda först bullarna i ca 5-7 min i 250°C i mitten av ugnen.
Låt bullarna svalna på ett galler under bakduk.

Butterkakan: Sänk ugnsvärmen till 200°C och vänta tills ugnen blivit svalare.
Penska butterkakan med uppvispat ägg och strö pärlsocker över.
Grädda i ca 35 min i nedre delen av ugnen.
Lägg över aluminiumfolie sista kvarten så att inte kakan blir för mörk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0