Fina frukostfrallor



16 st

50 g smör
½ pkt jäst
5 dl kall mjölk
1 tsk honung
2 tsk salt
10-12 dl vetemjöl

Smält smöret.
Smula jästen och lös den i mjölken i en bunke.
Blanda ner smöret och övriga ingredienser.

Arbeta degen med en träslev tills den släpper skålens kanter.
Låt jäsa övertäckt i ca 2 tim.

Stjälp ut degen på lätt mjölat bakbord.
Rulla ut till en lång rulle som sedan skärs i 16 bitar.
Forma släta bullar och lägg på bakpappersklädd plåt.
Låt jäsa i 30 min medan ugnen värms till 200°C.

Vispa upp ägget och pensla bullarna.
Grädda i 12-15 min.
Låt bullarna svalna på galler utan bakduk.


Kommentarer
Postat av: Gotlandsbagaren

Riktigt fin hembakta frallor. Det här receptet måste jag få låna.
Det här ska testas med lite vetesur och sen kalljäsas över natten tror jag.
Det får bli frukost någon av dagarna i helgen :)
Håll utkik här http://gotlandsbagaren.blogspot.se/2012/01/valkomna-hit.html för de dyker upp där tids nog.

Svar: Tack! Håller ögonen öppna :)
Tessan


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0