Rågkrossrutor



ca 24 bitar

1 dl rågkross
1 dl vatten
50 g jäst
5 dl vatten
2 msk matolja
½ dl sirap
1-2 tsk salt
2 dl grovt rågmjöl
13 dl rågsikt

Garnering
rågkross

Koka upp rågkross och vatten i en kastrull.
Låt blandningen svalna något.
Smula jästen i en bunke.
Värm 5 dl vatten och matolja till fingervärme, 37 grader.
Rör ut jästen med lite av degspadet.
Tillsätt resten av vätskan, rågkrossblandningen, sirap,
salt, rågmjöl och det mesta av rågsikten.
Arbeta degen smidig, för hand eller i maskin,
tills den släpper bunkens kant.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min på en rumsvarm och dragfri plats.
Ta upp degen på mjölat bord och arbeta ev. i lite mer rågsikt.
Lägg degen på en bakpappersklädd plåt.
Kavla eller platta ut degen med handen till en ca 1½ cm tjock kaka.
Den ska täcka hela plåten.
Strö lite rågkross över degen.
Snitta med vass kniv ca 24 rutor i degen.
Låt rutorna jäsa övertäckta ca 30 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda rutorna i nedre delen av ugnen ca 30 min.
Låt dem svalna på galler.
Bryt sedan brödet i bitar och servera.

Går också att baka ut till bullar.
Grädda dom i så fall mitt i ugnen i 250 grader, ca 10 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0