Pinochiotårta




Botten
150 g rumsvarmt margarin
2 dl socker
3 äggulor
4 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1½ dl mjölk

Marängsmet
3 äggvitor
1½ dl socker

Fyllning
3 dl vispgrädde
bär eller frukt

Sätt ugnen på 175 grader.
Klä en långpanna, 30x40 cm med lätt smort bakplåtspapper.
Rör margarin och socker smidigt.
Tillsätt äggulorna och rör kraftigt.
Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt omväxlande med mjölken.
Rör om till en slät smet.
Klicka och bred ut smeten i långpannan.
Vispa vitorna till marängen hårt och blanda i socker.
Vispa ytterligare en stund tills smeten blir blank, styv och toppig.
Bred den över kaksmeten.
Grädda ljust beige mitt i ugnen i ca 20 min.
Lossa kakan försiktigt, men låt den gärna svalna i långpannan.
Dela den mitt itu till två bottnar med vass kniv.
Vispa grädden.
Bred den ena delen.
Fördela bären eller frukten (jag har använt bananer).
Lägg den andra delen över.
Ställ tårtan kallt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0