Grekiskt lantbröd



2 bröd

1 pkt jäst (50 g)
5 dl naturell yoghurt
½ dl olivolja
1 msk salt
12-13 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke.

Värm yoghurten i en kastrull till fingervärme, 37 grader.

Häll lite av yoghurten över jästen och rör tills den har löst sig.

Tillsätt resten av yoghurten, olivolja, salt och nästan allt mjöl,
spara lite till utbakningen.

Arbeta degen smidig, för hand eller i maskin,
tills den släpper bunkens kant.

Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min på en rumsvarm och dragfri plats.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
Dela den i 2 bitar.

Forma varje degbit till en rund, slät bulle. Lägg bröden på en bakpappersklädd
plåt. Skär med en vass kniv några djupa skåror i varje bröd.

Låt bröden jäsa utan bakduk ytterligare ca 20 min. Sätt ugen på 250 grader.

Pensla bröden med kallt vatten.

Grädda brödeen i nedre delen av ugnen ca 10 min. Sänk värmen till 200 grader
och grädda ytterligare ca 20 min. Låt bröden kallna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0