Citronringar



ca 60 st

4 dl vetemjöl
½ dl socker
rivet skal av 1 citron
200 g smör eller margarin
1 äggula

Pensling
1-2 äggvitor

Garnering
pärlsocker

Blanda mjöl, socker och citronskal.
Tillsätt matfett, skuret i mindre bitar.
Häll ägget i mjölblandningen.
Arbeta snabbt ihop allt till en deg.
Låt degen vila i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 175 grader.
Kavla ut degen på mjölat bord tills den är ca ½ cm tjock.
Tag med mått eller glas ut ca 60 st runda kakor.
Gör med ett litet mått, eller fingerborg, ett litet hål mitt i kakorna.
Lägg kakorna på bakpappersklädd plåt.
Pensla dem med uppvispad äggvita.
Strö över pärlsocker.
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 7 min.
Låt kakorna svalna något på plåten innan de lossas och får kallna på galler.

OBS! Glöm inte att tvätta citronen noga i ljummet vatten innan skalet rivs.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0