Bagels



14 st

1 pkt jäst (50 g)
5 dl vatten
2 msk solrosolja
½ msk salt
2 msk ljus brödsirap eller ljus sirap
3 dl rågsikt
ca 11 dl vetemjöl special

GARNERING
sesamfrön
vallmofrön

Smula jästen i en bunke.
Ljumma vattnet till fingervarmt, 37 grader.
Häll vattnet över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt olja, salt, sirap och rågsikt.
Arbeta till sist in vetemjölet, lite i taget, tills degen släpper bunkens kant.
Spar lite mjöl till utbakningen.
Låt degen jäsa övertäckt 20 min på en rumsvarm och dragfri plats.
Tag upp degen och arbeta den blank och smidig minst 10 min
på ett mjölat bakbord.
Rulla ut den till en längd och dela den i 14 lika stora bitar.
Rulla varje degbit till en liten boll.
Platta ut dem lite och kör tummen rakt igenom mitten.
Det går att göra ringarna större genom att snurra dem runt tummen.
Lägg ringarna på en bakpappersklädd plåt och låt dem jäsa övertäckta 25 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Koka upp 4 l vatten i en vid kastrull.
Lägg i ett par degringar i taget och sjud dem ca 2 min på varje sida.
Lägg tillbaka ringarna på plåten och strö ev över sesamfrön eller vallmofrön.
Grädda dem mitt i ugnen ca 20 min.
Låt dem svalna på galler under bakduk.
De är allra godast dagsfärska.

Tänk på att göra hålen i mitten större än vad du vill ha dem efter gräddningen.
När degen jäser krymper nämligen hålen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0